mandag 24. mars 2008

Tilbake i Chillan!

Etter en uke i Buenos Aires er vi tilbake i Chillan! Buenos Aires var en utrolig fin by som jeg etterhvert likte veldig godt (grunnen til dette etterhvert var at byen var fryktelig stor, men naar jeg begynnte aa forstaa opp og ned paa kartet og klarte aa finne fram likte jeg meg veldig godt). En by med flotte bygningninger, tango dans paa gata, fine parker, skrekkelig god kaffe (for oss som bare drikker pulverkaffe), koslig cafeer, masse goy aa se (og kjope) i butikkene og god mat( biff!!(billigere enn to skiver med leverpostei hjemme (ikke at det er noe galt med to skiver med leverpostei, men for aa samenligen lissom))) puh.... For aa ikke ta helt av med aa skrytingen, saa var ikke menneskene i nerheten av aa vere saa hygglige, hjelpsomme og sympatiske som Chilenerne er. Det er utrolig bra aa vere tilbake paa et sted som vi kan mote folk vi har mott for som vi ikke trenger aa svare paa alle de obligatoriske sporsmaalene. ( som feks: hva heter du, hvor kommer du fra, hvor gammel er du, har du kjereste, hva gjor du her osv). Det er helt greit aa svare paa alle de spotsmaalene, men det er goy aa mote noen som faktiske kjenner meg saa godt at de vet det.

Men aller mest var det utrolig goy aa komme tilbake paa jobb. Selv om spraaket gjor at jeg ikke faar snakka saa mye med barna er det utrolig hvor langt jeg kommer med aa forstaa "se paa meg" og "en gang til" og aa kunne si "forsiktig" og "kom". Ellers saa maa jeg rette en takk til bokhandleren i Bo som kom kjorende med spillet fantasi til meg en tidlig morgen, og min familie og venner som har spillt fantasi med meg siden for jeg kunne lese(men jeg trodde jeg kunne lese selv da...)! Jeg kan jo somregel ikke si det jeg mener, men jeg kan alltids mime det. Det har vist seg at det kan slaa ut i enkelte latterannfall, men det tar jeg bare som en bonus!!

Etter en uke i en million hovedstad har Chillans smaa spesialiteter blitt ganske tydelige for meg. Eksempler paa dette kan vere: at de asfalterer bare halve veien, de hygglige microene, at de kjenner oss igjen paa taxisentralen, reggaton og enhel del andre ting!! A mi me gusta!!!

Bilder fra Buenos Aires er paa vei... takk for meg!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fint å høre at dere er vel tilbake igjen og at dere har hatt en fin ferie. Vi har hatt ei fin påske, men savnet deg selvfølgelig. Påskemåltidet gikk bra uten at noen satte fast gaffelen i hånda.... Vi har snakket masse om deg, særlig Jonas. Han snakker som en foss og lærte mange nye ord de dagene han var her. Nå er Elias her og vi har hentet ei kasse fra loftet.... I like you... you see?
KI og Linda er på jobb. Skal hilse og takke for kortet.

Anonym sa...

Tusen takk for kortet! Takker også for lang mail og telefonsantale på 32 minutter. Det var digg!! Godt å høre stemmen din, og at du har det bra. Du kjenner meg for godt... Jeg skulle skrive mail til deg. Det har dessverre ikke skjedd ennå. Veldig mye å gjøre for tiden, men lover bedring. :)
Klem M